2011/11/24

_FOLKETS (OCH DOM HANDIKAPPADES) DROTTNING, SOM VANLIGT

Första sommarlovet i gymnasiet hängde jag rätt intensivt med min vapendragare M, vars föräldrar var "i stugan" (man säger så där jag kommer från, aldrig "på landet", det var ett internskämt i förra inlägget) och slarvigt nog hade lämnat en massa whisky efter sig.

Förutom att agera whiskey&cola-kranar åt diverse löst folk från vår hemstads kranskommuner ägnade vi denna sommar åt frekventa tittningar på Romy & Micheles High School Reunion (på vidjo). Vi kollade på den så mycket att min engelsklärare gav mig pikar för nasalt amerikansk dialekt när jag kom tillbaka till skolan på hösten. Dock värt.

Ploten lite snabbt: Michele (Lisa Kudrow) och Romy (Mira Sorvino obs blandar alltid ihop henne med Marisa Tomei, två knasnamn som börjar på M, är alltid tvungen att Imdb:a) är två vuxna kvinnor som bor ihop, går på juck-spinning och är rätt loliga. En dag får dom, som titeln antyder, en inbjudan till en high school reunion. Detta skapar viss stress eftersom Romy & Michele (ja det stavas med ett L) känner att dom inte kommit nånvart i livet än. Som dom kan glänsa med inför sina mobbare. För ungefär här börjar filmen braka loss i en massa tillbakablickar till high school, där man får veta att dom var rätt så utstötta (fast på sättet Vinnare i slutändan, var först med att fatta Madonna osv) och hade en massa skit att deala med. Bl a är Lisa Kudrow ansvarig för att bära high school-filmens obligatoriska ryggskena.



Men R&M är liksom inte tillräckligt freakiga för att vara coola och utstötta, dom är liksom bara nånstans mitt emellan. Vilket är superdeppigt (Janeane Garofalo <3 gör en roll som ännu mer freak och därmed coolare). Så när dom kommer till klassfesten hittar dom, bl a, på att dom uppfunnit post-its. Uppenbart jättebra film, med andra ord. BBBB+

Nu är det ju inte så att folk har ryggskena i verkligheten (det vore rekord-elakt av föräldrarna till dessa barn, eftersom man aldrig nånsin stött på en sån och det mig veterligen aldrig hänt att nån i panik utbrustit "men herregu, vi måste få den här ryggen uppskenad asap!") men det gläder mig att se att Hennes kungliga höghet Beyoncé också kollat på sin beskärda del highschoolfilm i sin ungdom. Vad annars skulle möjligen kunna vara inspirationen till detta snygga smycke som hon bär i Run the world-videon?




Även detta smycke får det bästa betyg som vi någonsin delat ut här på BRITA ZACKARI - BBBB+

No comments:

Post a Comment